EL PENSAMENT LÒGIC MATEMÀTIC I EL JOC per Josep Callís i Àngel Alsina.



http://escola-augusta.com/matematiques-amb-les-mans/


Comprendre és entendre i per tant comprendre és aprendre.
Així comença  l’article sobre EL PENSAMENT LÒGIC MATEMÀTIC I EL JOC per Josep Callís i Àngel Alsina.
Ens  fa una aproximació a la importància i transcendència del treball de lògica
com a fonament del desenvolupament del pensament matemàtic i la seva necessitat per millorar
aprenentatges matemàtics específics tot aportant alguns recursos i procediments per aquest enfoc.

Estructuren la lògica o el pensament lògic matemàtic en tres grans camps d'acció:

  • Identificar, Reconèixer i Definir:
La potenciació d’aquestes capacitats consisteix, bàsicament, en aquests estadis primerencs
en aprofundir sobre les característiques físiques dels objectes, fixant-nos en propietats com el color,
la mida, el gruix, la forma, el tipus de material, etc. En base a això es podran efectuar múltiples
i diferents agrupacions adaptades a les dificultats pròpies de cada edat.
  • Relacionar:
Treballar de lògica matemàtica desde les primeres fases,
A través de:
La qualitat ("tenir la mateixa forma"; "tenir el mateix color".) i la quantitat (ser o tenir tant com, …)
establint-se relacions d'equivalència (classificacions afirmatives i classificacions negatives o
diferenciacions); relacions d'ordre (qualitatives o jeràrquiques i quantitatives o magnitudinals);
seriacions (correspondència per còpia o de repetició de criteri).
  • Operativitat:
Els elements no únicament s'interrelacionen entre ells sinó que poden interactuar de
manera que es produeixen canvis i transformacions tant de tipus quantitatiu: dos o més trossos de
fusta poden unir-se per fer-ne un de més llarg, un got d'aigua pot repartir-se en dos, … com
qualitatius: la barreja d'uns colors en dóna uns altres, canvis de formes… Aquests processos de
modificació-transformació són el fonament de l'operativitat i de l'operació.

Ens fa un recull de dos objectius a treballar desde la petita infància i vida escola,
relacionat amb l’esmentat a dalt:

1/ Potenciar activitats d'identificació i definició de propietats; establir relacions i operacions
entre elles a través de la manipulació, observació i comparació tot potenciantne la reversibilitat.
2/ Provocar en els infants les primeres activitats mentals considerades pròpiament "matemàtiques".
Per això les activitats de lògica s’han de treballar ja a l'etapa d'Educació Infantil (0-6 anys)
i s’han de seguir practicant de forma explícita durant tota la Primària (6-12 anys) augmentant-ne
progressivament la dificultat sense oblidar estadis d'educació posteriors.

A més a més ens ofereix un série d'activitat i material lògic que us recomanem que els visiteu!!!

http://escola-augusta.com/matematiques-amb-les-mans/
http://escola-augusta.com/matematiques-amb-les-mans/

Saray P-P i Sara Moreno


Comentaris

  1. Penso que tal com ens explica Josep Callís i Àngel Alsina aquests tres grans camps d'acció com són identificar, reconèixer i definir, relacionar i operar són essencials per poder estructurar el pensament lògic i es que després d'aquesta unitat formativa m'he adonat que primer per saber el que és una taronja he hagut d'identificar, reconèixer i definir les seves qualitats amb els sentits com per exemple ( forma, color, mida, textura...) per després poder establir relacions amb altres fruites per exemple i per últim podré construir operacions lògiques.
    A més he donat un cop d'ull al material lògic que ofereixen als infants en l'escola augusta i penso que per afavorir el pensament lògic en els infants és important oferir materials estimuladors i de qualitat i m'agrada molt els materials naturals com ens mostreu a l'imatge amb pinyes i altres materials de la natura.

    ResponElimina
  2. La logicomatemàtica és un dels continguts dels quals menys havíem treballat fins ara i del qual menys informació en teniem. És un bon article per tenir en compte el pensament logicomatemàtic en els infants abans de realitzar una proposta. Els materials que proposen en els enllaços adjuntats resulten interessants per treballar aquest pensament. Com a futus educadors està molt bé informar-nos i disposar d'articles com aquests, a més, de veure materials que ens serveixin per a realitzar propostes sobretot amb material inespecífic que són els més predominants en l'Escola Bressol.

    ResponElimina
  3. La logicomatemàtica és indispensable des de que som petits, i com diuen Josep Callís i Àngel Alsina és important aprendre a través del joc, estructurant la lògica en els tres camps d'acció (identificar, reconèixer i definir, relacionar i operar). A més m'agrada molt la frase "Comprendre és entendre i per tant comprendre és aprendre", ja que trobo que tot té un procés i aquest és indispensable per un bon.

    ResponElimina
  4. És molt interessant com podem utilitzar material natural i inespecífic per treballar aquests aspectes de lògica-matemàtiques com identificar, reconèixer, definir, relacionar, operatives, etc., afavoreixen a l'aprenentatge, com identificació i definir propietats, establir relacions i operacions a través de la manipulació.

    ResponElimina
  5. Aquest article és molt interessant perquè t'ajuda a conèixer millor la logicomatemàtica, aspectes com relacionar, definir, identificar, reconèixer i operativitat. A més d'aquest part més teòrica i informativa, també ofereix una sèrie d'activitats i materials lògics, per a treballar-la a partir del joc.

    ResponElimina
  6. En general, tot el tema de la lògico-matemàtica és un tema que mai m'havia plantejat en les escoles bressols fins que vaig començar a fer la UF de M5.
    Em sembla molt important llegir i informar-me sobre les matemàtiques i sobre tots els recursos que tenim disponibles actualment per treballar les matemàtiques.

    ResponElimina
  7. Crec que és molt interessant com es pot treballar la logicomatemàtica amb els infants de bressol ja que sempre havia tingut la idea que fins que no s'arribava al segon cicle d'educació infantil no tocaven aquests aspectes, però m'he adonat que amb el material més senzill com el material inespecífic es poden treballar moltíssims aspectes, sempre i quan estiguin ben col·locats i presentats en l'espai.

    ResponElimina
  8. Com diu Josep Callís i Àngel Alsina és molt important el treball de lògica com a fonament i desenvolupament del pensament matemàtic, ja que és la primera base per a les matemàtiques. A més treballar-ho des de els tres àmbits d'acció com poden ser indentificar, reconèixer i definir; relacionar; i operar és una manera de respectar el ritme de cada nen/a i poder afavorir la manipulació, l'exploració, l'observacio, la comparació etc.

    ResponElimina
  9. Fen referència a l'autor de l'article Josep Callís i Àngel cal comprendre l'aprenentatge de la lògico-matemàtica des de 3 fases, conceptes o passos per assolir-la amb èxit.
    Per això és important tenir coneixement sobre la identificació, la relació i la operació, per tal d'afavorir l'assoliment del concepte principalment el de la identificació per començar.

    ResponElimina
  10. És un bon article per tenir en compte el pensament lògica-matemàtic en els infants abans de realitzar una proposta. Els enllaços que adjunten resulten molt interessants per treballar aquest pensament.

    ResponElimina
  11. És molt important treballar la logicomatemàtica des de ben petits i que millor que aprendre jugant i amb materials tan rics com els que ens mostren en aquest article. Aquests grans camps d'acció que explica Josep Callís i Àngel són essencials per treballar les matemàtiques i a més els materials presentats molt interessants.
    Com a educadora ens és molt útil disposar d'aquests articles i dels diferents materials que poden utilitzar per realitzar diferents propostes atractives i estimuladores pels ifants.

    ResponElimina
  12. M'ha semblat interessant aquest article ja que ens diu que hem de tenir consciència sobre el que volem treballar abans de començar alguna proposta.

    ResponElimina
  13. Em sembla un article molt interessant per treballar el pensament logico-matematic abans de realitzar una proposta d'activitat. Com diu Josep Callís i Àngel Alsina és molt important el treball de les matematiques.

    ResponElimina
  14. És un recurs molt interesant. La logicomatematica és per tot arreu i encara que sembli que els infants del grup de grans de l'escola bressol no siguin conscients o capaços de fer les seves conexions amb aquests conceptes ja comencen a poder classificar, agrupar, ordenar... El fet de poder fer servir material inespecífic és un valor afegit.

    ResponElimina
  15. És un article molt interesant amb molta informació per els educadors.Em sembla és molt important aprender a traves de joc i com diu Joseph Callis I Ángel Alsina que es important treballar amb tres aspects identificar,reconéixer i definir per desenvolupament pensament matemática.
    Per treballar la lógico-matemàtica amb els infants mes petits aquest material inespecífic es molt interesant .

    ResponElimina
  16. Com a educador és molt útil disposar d'aquests articles i dels diferents materials que poden utilitzar per realitzar diferents propostes.
    Crec que és molt interessant com es pot treballar la logicomatemàtica amb els infants de bressol.

    ResponElimina
  17. Com a educador és molt útil disposar d'aquests articles i dels diferents materials que poden utilitzar per realitzar diferents propostes.
    Crec que és molt interessant com es pot treballar la logicomatemàtica amb els infants de bressol.

    ResponElimina
  18. L'article és un recurs informatiu molt útil per a nosaltres com a futurs educadors que serem. Explica informació rellevant sobre la lògica-matemàtica la qual hem estat treballant amb nova informació que desconeixíem.
    L’article ens parla dels aspectes a tenir en compte abans de realitzar i dur a terme una proposta. Els enllaços adjunts mostren el material divers que hi ha per treballar els continguts matemàtics.
    Esmentar que la lògica-matemàtica és en comparació d’altres continguts apresos a l’aula és del que menys estona hem tingut per aprendre per això aquest article és molt rellevant.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Fem un Dossier amb tècniques plàstiques!

Juguem amb la música: Activitat educativa per treballar l'expressió ritmico musical online